Bokstavligen det största misstaget företagare gör
Den vanligaste och mest destruktiva mentaliteten hos egenföretagare som sitter fast och inte utvecklas säger exakt samma sak:
"En webbplats kommer nog inte hjälpa oss eller lösa något. Det är inget vi behöver just nu, men kanske någon gång i framtiden när vi har pengar."
Du känner igen det, eller hur? Du har säkert hört det från andra företagare flera gånger. Grejen är också den att de som tänker så här alltid befinner sig i samma situation – fast. Företag med denna inställning skjuter ofta upp något som i dagens digitala värld är avgörande.
I detta inlägg kommer vi att bryta ner varför en “lågbudget” eller obefintlig hemsida faktiskt döda ditt företag, och hur allt du gör inte kommer spela någon roll förrän du skapar en väl-designad hemsida. Du kommer också att lära dig om de bakomliggande faktorerna som gör en hemsida effektiv, från perspektivet av specialiserade webbdesigners och utvecklare.
1. Din hemsida är ditt första intryck – och det kan avgöra allt
När en potentiell kund besöker din hemsida för första gången, tro det eller ej, men du har bara några sekunder på dig att göra ett gott intryck. Det är precis som när en person träder in på ditt kontor eller mötesplats för första gången. De bedömer genast miljön och professionalitet. Varför skulle deras bedömning vara annorlunda när de besöker din företagshemsida?
Det finns forskning som visar att 38 % av användarna slutar engagera sig om innehållet eller layouten inte är tilltalande (Stanford Web Credibility Project; Nielsen Norman Group, 2021). En föråldrad eller klumpig design kan signalera att ditt företag inte hänger med i tiden, vilket är en stor varningsflagga för kunder som letar efter en pålitlig och framåtsträvande partner. Efter 2025 kommer företag som ignorerar vikten av modern webbdesign att begränsa sin egen tillväxt, oavsett hur mycket pengar de spenderar på marknadsföring. Det spelar ingen roll hur mycket trafik du driver till din sida om designen inte kan hålla besökarnas intresse. Om din hemsida inte gör ett bra intryck direkt, kommer dina konverteringsgrader att sjunka.
Lösning:
För att optimera ditt företags scenario är det viktigt att vara strategisk och samarbeta med någon för att designa eller uppgradera din hemsida. Det handlar inte om pris eller att bara välja första bästa webbyrå, eftersom de flesta där ute har bara gjort detta länge men levererar inte tillräckligt bra resultat för dagens läge. Här är två smarta tillvägagångssätt för att hitta rätt person eller företag för jobbet:
- Kolla med andra företag som haft framgång: Rekommendationer från företagare som sett verkliga resultat efter en omdesign är ovärderliga. Lita mer på vad du ser än vad du hör, lita på själva resultaten.
- Titta på existerande webbplatser: Om du ser en välgjord och funktionell webbplats, ta reda på vem som designade den. Många designers och utvecklare lämnar sitt namn eller sin företagslogga längst ner på sidan – ett tecken på stolt utfört arbete och ett möjligt samarbete för dig.
Det är bara rekommenderat att bygga din egen hemsida när du sätter igång för första gången och ger ditt företag en chans (proof of concept) innan du investerar höga summor. Däremot, om du ska skapa något mer utvecklat som ska kunna konkurrera när du utvecklas, är det rekommenderat att ta hjälp på riktigt, såvida du inte redan har den expertis och erfarenhet som krävs.
En bra webbdesign måste vara både estetiskt tilltalande och funktionell. Det handlar inte bara om utseende, utan också om användarvänlighet, snabb laddningstid och mobilanpassning. Ditt enda mål i fokus bör vara att skaffa en hemsida som ser modern ut och har en bra användarupplevelse. Enligt Google (2021) leder en bra användarupplevelse (UX) till ökad kundnöjdhet och högre konverteringsgrad. Om din hemsida erbjuder en smidig och engagerande upplevelse kommer den att bli ett verktyg för tillväxt, istället för en börda som hindrar dig från att nå dina affärsmål.
2. Långsamma laddningstider - Förlorar dina möjligheter
"Om din hemsida tar längre än tre sekunder att ladda, riskerar du att förlora upp till 53% av dina besökare" - Google.
Tänk att du förlorar ca 50% av dina kunder för att du inte gör något åt detta. Om din hemsida har långsamma laddningstider innebär det att den inte är korrekt byggd (du skulle bli förvånad över hur många som fuskar med denna del) och att du förmodligen snålar med dina utgifter istället för att våga investera i rätt hosting-lösningar. Ja, du kanske sparar några sedlar i månaden, men i det stora hela är dessa besparingar helt irrelevanta för dig som försöker utveckla ett seriöst företag.
Långsamma laddningstider är en av de största anledningarna till att potentiella kunder hoppar av och går till dina konkurrenter som erbjuder bättre upplevelser.
Lösning:
- Sluta snåla och våga investera: Om du är ett seriöst företag, våga lägga resurser på någon som bygger en hemsida ordentligt och betala för kvalitativa hosting-lösningar. Frågan är inte om du har råd att investera i en hemsida, utan frågan är om du har råd att INTE våga ta investeringen.
- Definiera ditt mål och syfte med hemsidan för att eliminera onödigt och ineffektivt innehåll: Optimering av din hemsidas prestanda inkluderar komprimering av bilder, användning av snabbare servrar och minskning av antalet plugins. Mer är inte alltid bättre.
- Samarbeta med någon som sköter den digitala biten åt dig: Det mest effektiva sättet att bibehålla en fullt fungerande hemsida på en professionell nivå är att samarbeta med någon som är specialiserad på detta. Du sparar värdefull tid och utvecklas snabbare med någon på din sida.
3. Onödiga resurser på SEO - din mest värdelösa investering
Många företag lägger stora summor på SEO-tjänster med förhoppningen att mer trafik automatiskt betyder fler kunder. Byråer säljer in SEO som om det vore den magiska lösningen, men så är det inte alltid. Här är grejen: Vad spelar det för roll hur mycket trafik du driver till din sida om besökarna ändå inte konverterar? Om din hemsida inte är väl-designad och optimerad för att faktiskt fånga upp och engagera besökarna, spelar du bara roulette.
Misstagen företagare gör med SEO:
Lösning:
- Först och främst, bygg en strategisk hemsida: Din hemsida ska vara designad för att uppnå det du vill, oavsett om det handlar om att sälja produkter, samla in leads eller informera. Fokusera på design, snabbhet och användarvänlighet innan du ens börjar fundera på SEO.
- Definera ditt mål och syfte med hemsidan: Det är viktigt att förstå att det inte går att skapa en bra online-närvaro utan att först veta dina mål. Förstå att när du kommer i kontakt med någon som bygger en hemsida åt er direkt utan att vilja förstå mer om specifikt er identiet eller varumärke, så är det bara där för pengarna eller vet inte vad de faktiskt gör.
Så innan du gör en investering i marknadsföring eller sökmotoroptimering, se till att grunden (företaget hemsida/profil) är optimerad för att leverera de resultat du förväntar dig. Lyssna inte blint på byråer angående SEO, de vill bara sälja in dig.
Din hemsida kan vara nyckeln till att låsa upp tillväxt 2025 och frammåt
Det största misstaget du som företagare kan göra är att underskatta kraften i en välgjord hemsida. En dålig hemsida, eller ingen alls, dödar din tillväxt oavsett hur mycket tid och pengar du investerar i marknadsföring. Det är viktigt att förstå hur en väl-designad hemsida inte kommer driva ditt företag automatiskt mot framgång, MEN det blir väldigt svårt att framstå som en pålitlig och framåtsträvande partner utan den.
I slutändan är din hemsida mer än bara en digital broschyr. Den är din säljare som jobbar dygnet runt för att locka och konvertera kunder, och därför är det värt att våga investera i en hemsida för att bygga förtroende samt etablera trovärdighet.
Källförteckning
- Akamai. (2017). The State of Online Retail Performance. https://www.akamai.com/us/en/multimedia/documents/report/akamai-state-of-online-retail-performance-spring-2017.pdf
- Google. (2018). Page Speed Insights: 2018 Report. https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
- Google. (2020). Mobile-First Indexing Best Practices. https://developers.google.com/search/mobile-sites/mobile-first-indexing
- Google. (2021). The Role of User Experience in Website Design. https://www.google.com/search/howsearchworks/user-experience/
- HubSpot. (2021). The Importance of User Experience in Web Design. https://blog.hubspot.com/marketing/website-user-experience
- HubSpot. (2022). SEO in 2022: What You Need to Know. https://blog.hubspot.com/marketing/seo-trends
- Moz. (2021). Mobile SEO: The Definitive Guide. https://moz.com/learn/seo/mobile-seo
- Moz. (2023). The State of SEO in 2023. https://moz.com/blog/state-of-seo
- Nielsen Norman Group. (2021). User Experience: How it Impacts Conversions. https://www.nngroup.com/articles/usability-roi/
- Stanford Web Credibility Project. (2002). Stanford Guidelines for Web Credibility. https://credibility.stanford.edu/guidelines/
- Statista. (2022). Share of Global Website Traffic from Mobile Devices. https://www.statista.com/statistics/277125/share-of-website-traffic-coming-from-mobile-devices/
- Search Engine Journal. (2023). Latest SEO Trends and How to Implement Them. https://www.searchenginejournal.com/seo-trends/